Home Blog Pagina 3

Ik zie wel – Tommie Niessen

‘Ik zie wel wanneer ik het laat doen jongen. Misschien volgende week, het ligt eraan of die pijn steeds erger wordt…’. Zegt mevrouw terwijl ik aan de hand van haar bed sta.

Mevrouw is al een lange tijd ernstig ziek. Kanker met veel uitzaaiingen is de harde realiteit. De pijn wordt steeds erger en ze wil niet zorgafhankelijk worden. Dit zou ze verschrikkelijk vinden. Mevrouw is 45, heeft twee kinderen en ze is al langere tijd gescheiden.

Toen mevrouw in het hospice kwam stond haar leven op z’n kop. Naast het feit dat ze niet meer lang zou leven was er nog veel meer aan de hand. Dit maakte de situatie waarin ze verkeerde nog veel moeilijker. De problemen die mevrouw had waren zwaar en ingewikkeld. Toch heeft mevrouw deze aangepakt. Ze heeft daardoor rust gevonden. Wat heb ik een respect voor deze vrouw. Dat zij, ondanks haar ernstige ziekte, zo ontzettend sterk blijft.

De pijn neemt toe, het gaat niet meer. Ze is er klaar mee, het is genoeg geweest en ze gaat een datum kiezen. Ik werk nachtdiensten en mevrouw gaat de dag na mijn laatste dienst sterven. De nachten voor de euthanasie uitgevoerd zijn intens. Mevrouw is met haar kinderen, ze slapen bij haar. Ik ga regelmatig naar hen toe. De kinderen van mevrouw zijn van mijn leeftijd. Dit is zo mooi en heftig tegelijk. Ik merk dat ik het moeilijk vind, het komt zo dichtbij. Ik ben tegelijkertijd ook dankbaar dat ik dit mag meemaken. Dat ik nog iets kan betekenen in deze situatie geeft mij voldoening.

De laatste nacht is voorbij en ik ga nog naar mevrouw om afscheid te nemen. ‘Heb je vanavond nog dienst jongen?’ Nee dit is mijn laatste nachtdienst… ‘Nou, dan zijn we allebei niet meer hier vanavond, bedankt Tommie…’ Mevrouw heeft een tevreden blik in haar ogen. ‘Het is goed zo.’ Zegt ze terwijl ze naar haar slapende kinderen kijkt. Ik geef haar een hand, bedank haar en ga naar huis.

Ik heb tranen in mijn ogen als ik in mijn auto zit. Deze situatie raakt mij intens. Dit heb ik nog nooit gehad. Ik vraag me af of ik nu “te betrokken” ben? Is dit wel “normaal?”

Wanneer ik weer in het hospice ben bespreek ik het met een collega die hier al jaren werkt. ‘Het is niet raar jongen. Niets voelen is nog veel erger… Dan kun je beter stoppen.’ Zegt hij. Deze woorden doen mij goed. Het geeft mij rust en ruimte om mijn gevoel te accepteren. Het hoort bij dit werk, het hoort bij dit leven. Ik ben dankbaar dat ik deze zorg heb mogen verlenen.

Tommie Niessen
Verpleegkundige, auteur en spreker

______
Uit het boek: “Tommie in de zorg

Tommie in de zorg

tommieindezorg.nl

Zorgen voor jezelf! – Henk Blok

Henk Blok is nieuwslezer, redacteur, radiocoach, voice-over en vooral een super inspirerende man die als geen ander weet hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen!

Ik ga met Henk in gesprek over zijn werk bij de radio, zijn persoonlijke leven en over de zorg. Met name over goed zorgen voor jezelf. Want ik denk dat heel veel mensen, vooral zorgverleners wat beter voor zichzelf zouden moeten zorgen, dat is de basis. Want als je niet goed voor jezelf zorgt dan wordt het ook moeilijk om voor anderen te zorgen.

De reden dat ik met Henk hierover in gesprek ga is vooral omdat hij ontzettend open is geweest over de reden waarom hij beter voor zichzelf ging zorgen. Henk is geen dokter, ook geen verpleegkundige maar wel iemand die door zijn werk voor heel veel mensen zorgt en vooral inspireert.

Ik vond het geweldig om met Henk in gesprek te gaan omdat ik jarenlang, elke ochtend naar de ochtendshow luisterde waar Henk het nieuws voorlas. En stiekem ben ik ook een beetje fan van Henk want elke ochtend voordat ik aan mijn dienst begon maakte hij en zijn collega’s op de radio mij aan het lachen.

Veel plezier met het luisteren naar deze aflevering van de Tommie in de zorg podcast met de enige echte Henk Blok!

Beluister de aflevering hieronder via Spotify of via jouw favoriete podcast app!

________________________________________________________________________

Heb jij ook een mooi verhaal over (je werk in) de zorg? En zou je dit graag willen delen via de Tommie in de zorg podcast? Of via de verhalen pagina van tommieindezorg.nl? Stuur dan een mail naar: info@tommieindezorg.nl!

Je kunt mij volgen via: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER & LINKEDIN

En abonneer je op mijn YouTube kanaal via: https://TinyURL.com/y8gafcgz/

De palliatieve kit – Laurens van Ede

Laurens van Ede is huisarts, huisartsopleider en kaderarts palliatieve zorg. Maar dat is nog niet alles. Want Laurens is ook de bedenker/initiatiefnemer van de palliatieve kit.

De palliatieve kit is een box die middelen bevat om snel te kunnen handelen wanneer er plotselinge verslechteringen/problemen ontstaan bij mensen in de palliatief/terminale fase. Een geweldig initiatief vind ikzelf!

Tijdens mijn werk als verpleegkundige in de wijk heb ik helaas vaak mee moeten maken dat mensen onnodig moesten lijden in de thuissituatie. En dat raakte mij enorm. En om die reden vind ik het belangrijk om meer bekendheid te geven aan dit geweldige initiatief.

Tijdens dit gesprek met Laurens hebben we het over zijn loopbaan, zijn visie op palliatieve zorg en natuurlijk over het ontstaan van de palliatieve kit!

Beluister de podcast via Spotify of via jouw favoriete podcast app!

Bekijk hieronder de video van het gesprek met Laurens van Ede!

Wat zit er in de kit? Bekijk de onderstaande video om de inhoud te zien!

Downloads palliatieve kit

Waarom?

Bij palliatieve cliënten in de terminale fase kan een plotselinge verslechtering of een andere acuute probleem optreden. In dat geval moet direct geschakeld worden met huisarts en apotheek om alle benodigde zorg te kunnen leveren. Dit kost veel tijd van de wijkverpleeg- kundige, die zij op dat moment niet aan de cliënt kan besteden. Ook is het daardoor niet mogelijk om meteen zorg te verlenen, maar moet gewacht worden tot de huisarts een recept heeft geschreven en medicatie of ander materiaal aanwezig is bij de cliënt.

Wat en hoe?

De kit is een door de apotheek afgesloten box waarin zich benodigdheden bevinden om (acute) symptomen direct te behandelen. De kit wordt bij palliatieve cliënten in huis gezet op het moment dat deze in de terminale fase komt, dus op een planbaar moment. Doordat de juiste spullen al bij de cliënt thuis aanwezig zijn en de toestemming hiervoor is verleend, kan de verpleegkundige meteen de kit gebruiken wanneer dit nodig is. De apotheek controleert de inhoud van de kit na overlijden van de cliënt en vult deze zo nodig aan. Niet gebruikte hulpmiddelen kunnen zo bij andere cliënten alsnog worden ingezet.

Deze content is gemaakt in samenwerking met:

Meer informatie bekijk: www.vgz-zorgkantoren.nl/palliatievekit

________________________________________________________________________

Heb jij ook een mooi verhaal over (je werk in) de zorg? En zou je dit graag willen delen via de Tommie in de zorg podcast? Of via de verhalen pagina van tommieindezorg.nl? Stuur dan een mail naar: info@tommieindezorg.nl!

Je kunt mij volgen via: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER & LINKEDIN

En abonneer je op mijn YouTube kanaal via: https://TinyURL.com/y8gafcgz/

Beter luisteren naar zorgmedewerkers – Jacqueline van Ginkel

In de podcast “Beter luisteren naar zorgmedewerkers” gaat Tommie in gesprek met zorgbeteraar/vernieuwer Jacqueline van Ginkel!

Jacqueline van Ginkel is zorgverbeteraar/vernieuwer binnen TWB, een grote thuiszorg organisatie in die al ruim 100 jaar actief is in West-Brabant. Ze houdt zich bezig met verschillende projecten en innovaties om de zorgkosten terug te dringen en de doelmatigheid te verbeteren. Dat doet ze vooral door het luisteren naar de zorgmedewerkers, want zij weten het beste wat er speelt in de praktijk!

Tijdens dit inspirerende gesprek vertelt Jacqueline over haar werk als zorgverbeteraar, hoe zij naar de toekomst van de zorg kijkt en wat haar motivatie is om de zorg op een positieve manier te verbeteren.

Beluister de podcast: “Beter luisteren naar zorgmedewerkers” via jouw favoriete podcast app!

Heb jij ook een mooi verhaal over (je werk in) de zorg? En zou je dit graag willen delen via de Tommie in de zorg podcast? Of via de verhalen pagina van tommieindezorg.nl? Stuur dan een mail naar: info@tommieindezorg.nl!

Stilte heeft het laatste woord

Door mijn werk als verpleegkundige heb ik de coronacrisis van heel dichtbij meegemaakt. Ik zat er tot over mijn oren middenin. Pas later, toen ik mijn werk wat meer kon loslaten, kwam het besef dat letterlijk iedereen de coronacrisis van dichtbij heeft meegemaakt.

Ieder op zijn of haar eigen manier.

Deze pandemie heeft een heftige en vaak negatieve impact gemaakt op ons dagelijks leven maar ik vind dat we ook naar de positieve dingen moeten kijken die er zijn gebeurd. We gingen elkaar meer helpen en vonden manieren om op afstand toch dicht bij elkaar te zijn.

En wat ik het mooiste vind, is dat we veel meer oog hadden voor anderen; dat we met zijn allen zorgzamer werden. Ik hoop dat we -ondanks alle ellendige gevolgen- ook deze positieve dingen blijven zien en vasthouden. Ik geloof niet zo in het “nieuwe normaal”, ik geloof meer in het “oude gewoon”. Want voor de coronacrisis hadden we deze positieve eigenschappen ook al in ons, alleen waren ze wat minder zichtbaar.

Eind maart 2020 werd mijn werk ineens helemaal anders. Het hospice werd voor een deel ingericht als cohortafdeling voor mensen die besmet waren met het coronavirus.

Zorgen voor mensen die aan het einde van hun leven zijn, is mij niet meer vreemd. Maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Het ziektebeeld van deze mensen was heftig en onvoorspelbaar. Sommige patiënten waren zo ontzettend ziek dat ze zich compleet overgaven aan dit nare virus dat hun leven in korte tijd verwoestte. Het was pijnlijk en ontroerend om te zien. Ik kon er niet goed van slapen.

Amper bezoek, zorgverleners vermomd in pakken, pijn, happend naar adem en de eenzaamheid die patiënten moesten ervaren tijdens hun laatste dagen, uren of minuten van hun leven. Te pijnlijk voor woorden. Op TV werden we helden genoemd maar ik heb mezelf geen seconde een held gevoeld. Sterker nog, ik voelde me vaak compleet machteloos en soms heel erg onzeker.

Dan is het 27 december 2020. Ik was net klaar met een drukke en heftige nachtdienst. Het was inmiddels vijf uur in de ochtend en ik stond er toen pas bij stil dat mijn reukvermogen totaal was verdwenen. Een vreemde gewaarwording vond ik het en ik voelde me ook niet zo goed, onbehaaglijk. De nachten hiervoor had ik af en toe het idee dat ik in paniek raakte. Door de drukte, was mijn verklaring.

Tijdens de overdracht besloten we samen dat ik me zo snel mogelijk moest laten testen op corona. In de avond kreeg ik de uitslag: positief! Dit betekende dus in quarantaine. Mijn werk in het hospice stopte per direct. Ik kon wel huilen, verschrikkelijk vond ik het. Ik voelde me niet eens ziek. Nu moesten mijn collega’s al mijn diensten overnemen. Ik voelde me schuldig en machteloos. Tegelijkertijd wist ik dat het niet anders was. Ik moest me erbij neerleggen.

Terugkijkend weet ik dat ik alles heb gedaan wat ik kon voor de mensen die ik mocht helpen in het hospice. Ik besef me opnieuw dat de coronacrisis iedereen raakt en sta hier weer even stil bij al die mensen en hun verhalen.

Tommie Niessen
Verpleegkundige, auteur en spreker

____
Deze tekst is het voorwoord van het boek: Stilte heeft het laatste woord, gemaakt door Tahné Kleijn.

Het boek is een prachtig tijdsdocument van een periode die ons nog lang zal bijblijven. Door het lelijke en door het mooie dat deze tijd ons heeft gebracht en nog steeds brengt.

STILTE HEEFT HET LAATSTE WOORD

stilte heeft het laatste woord boek

Samen meer tijd voor zorg

Paskal van Lomm is de initiatiefnemer van Duxxie.nl. Daarmee biedt hij zorgprofessionals één online plek om alle zorg(hulp)middelen voor patiënten te regelen. Hoe is hij hiermee begonnen? Wat is zijn visie en hoe ziet Paskal de toekomst van de zorg? Benieuwd naar dit gesprek? Beluister de podcast: Samen meer tijd voor zorg!

We leven in een tijd waarin bijna alles digitaal gaat. We bestellen kleding via een app, we laten ons eten thuisbezorgen en we zitten gemiddeld 2 uur per dag op social media om met elkaar te praten. Maar in de zorg doen we het anders, daar schrijven we nog in mappen, bellen we om afspraken te maken en zelfs de fax wordt nog gebruikt. Zo hebben we het altijd gedaan dus gaan we daar gewoon mee door.

Samen meer tijd voor zorg

Maar kunnen we niet beter wat meegaan met de tijd? Veranderen is uitdagend en bij het oude vertrouwde blijven is fijn. Maar vernieuwen kan ook geen kwaad, toch? We kunnen wellicht een hoop tijd besparen door zorg te digitaliseren.

Neem – bijvoorbeeld hulpmiddelen. Die hebben we vaak nodig in de zorg en het is een hele uitdaging om dat te regelen. Honderden leveranciers, bellen en een half uur in de wacht staan, en door moeten gaan naar de volgende persoon die zorg nodig heeft. Dat moet anders kunnen, toch? En daar kunnen we vandaag al mee beginnen!

Beluister de podcast via Spotify:

Beluister de podcast via Apple Podcasts:

Tommie in de zorg podcast

Tommie Niessen (verpleegkundige) gaat in gesprek met inspirerende mensen uit de zorg!

Van patiënt tot bestuurder, van viroloog tot spiritueel leraar en van leerling tot docent. Al deze mensen delen hun persoonlijke ervaringen, kennis en inspiratie over hun rol binnen de zorgsector.

Tommie stelt kritische vragen die leiden tot diepgaande gesprekken, grappige verhalen en ontroerende momenten.

Benieuwd naar de gesprekken? Beluister dan de uitzendingen van de Tommie in de zorg podcast via jouw favoriete podcast-app!

Over Tommie
Tommie Niessen schrijft, filmt en spreekt over de zorg. Alles met één doel: de zorg op een positieve en vooral realistische manier op de kaart te zetten.

Voor alle leerlingen in de zorg

Voor alle leerlingen in de zorg: De opleiding is soms moeilijk, vervelend, veel te veel en zelfs saai. Ik begrijp jullie helemaal en ik snap dat het soms echt lastig kan zijn.

Maar onthoud dit goed: Je doet de opleiding niet om je huiswerk te maken, examens te halen of om de docent tevreden te houden.

Je doet de opleiding voor de momenten waarop jij degene bent die een leven redt.

Je doet de opleiding voor de momenten waarop jij degene bent die naast het bed staat van iemand die gaat sterven.

En je doet de opleiding voor de momenten waarop jij degene bent die het verschil maakt in het leven van de mensen voor wie je zorgt.

Vergeet dat nooit en bent trots op het werk dat je doet!

Voor alle leerlingen in de zorg!

Tommie Niessen
Verpleegkundige
https://tommieniessen.nl/ 

Humor in de zorg, kan dat wel?

Humor in de zorg… Kan dat wel?

Toen ik 16 jaar was begon ik met mijn opleiding Helpende in de zorg. Vijf dagen in de week naar school, huiswerk en leren voor proefwerken. Al snel merkte ik dat hele dagen school voor mij niet meer prettig voelde. Ik wilde aan de slag, werken in de praktijk door zo ervaring op te doen en mijzelf te ontwikkelen. Ik besloot na mijn stage bij het toenmalige verpleeghuis, over te stappen op werken leren. De betekende één dag in de week naar school en een volledige baan in de zorg. Heerlijk vond ik het. Ik voelde me als een vis in het water, het was fantastisch. Het voelde na een aantal maanden zo goed dat het wel leek of ik er al jaren werkte.

Samenwerking met collega’s, het werken op de afdeling en de omgang met bewoners ging me goed af. Drie maanden na mijn eerste werkdag stond mijn tussenevaluatie op het programma. Kijken naar de opdrachten, wat ik in de praktijk al geleerd had en hoe ik mij ontwikkelde in mijn beroepshouding. De tussenevaluatie ging uitstekend, ik liep goed op schema met mijn opdrachten, liet goed zien wat ik al in de praktijk kon en mijn beroepshouding was in orde. ‘Op één puntje na,’ zei mijn toenmalige praktijkbegeleider. “Shi, wat is er dan niet goed?”, dacht ik bij mijzelf… Langzaam aan voelde ik dat mijn hoofd rood werd en de onzekerheid nam toe.

‘Oh oke. Uhm. Over welk puntje heeft u het dan?’ vroeg is, half stotterend en met een brok in mijn keel.
‘Er zijn collega’s die je te joviaal vinden Rik, je maakt te veel grapjes.., Daarnaast zeg je vaak “je” tegen cliënten en noemt ze bij de voornaam. Sommige collega’s vinden dat je dan geen respect hebt voor de zorgvrager,’ was haar antwoord en zag haar diezelfde woorden in mijn tussenevaluatie schrijven…

In gedachten ging ik terug naar de afgelopen drie maanden. Grapjes maken, tja dat klopt. Ik maak overal wel een grapje om, en ben altijd opgewekt en enthousiast. Ik heb er nog niet eerder iets van iemand over gehoord besefte ik bij mezelf. Gek eigenlijk. En ik ben joviaal? Uh.. geen idee wat dat toen betekende, nu ik het weet zeg ik: Ja… Ik was joviaal. En het klopt inderdaad dat ik cliënten vaak bij de voornaam noem en vaak “je” zeg in plaats van “u”. Maar dat deed ik altijd in overleg en na goedkeuring van de cliënt en diens familie, want dat was mij in de eerste weken al duidelijk gemaakt.

‘Oh,’ zei ik wat verbaasd. ‘Ik heb daar nog niemand over gehoord’. En toen was het even stil, meer durfde ik eigenlijk niet te zeggen. Misschien maak ik het alleen maar erger dan. Ik zie dat mijn begeleider nog wat aan het opschrijven is. Als ze klaar is sluit ze het gesprek af.

‘Ach, weet je Rik. Je bent nog zo jong. En je bent pas 3 maanden bezig, dat komt echt wel goed. Je moet alleen wat meer op je houding letten’. Oei, dat was niet leuk om te horen. Ik beloofde haar dat ik eraan zou werken en mezelf wat serieuzer op zou stellen. En eerlijk is eerlijk, ik heb er alles aan gedaan. Ik was die week zo serieus, maar niet mezelf. Ik noemde alle bewoners bij de achternaam en zei tegen iedereen “U”. Maar het voelde niet oke, maar goed, ik probeerde het vol te houden.

Collega’s, bewoners en familieleden vroegen mij die week of er iets aan de hand was met me. Ik deed zo anders dan normaal. Ik besloot om het los te laten en te zijn wie ik ben, maar bij elke beoordeling kreeg ik hetzelfde relaas over mij heen. Alles was goed, maar té joviaal, te grappig, te amicaal…

Het tegenstrijdige was dat ik na elk jaar, bij wisseling van afdeling, bedankt werd voor mijn joviale en amicale houding. De afdeling en zijn bewoners waren er toch ook wel blij mee. En gelukkig stond dit mijn diplomering niet in de weg. Ik was binnen twee jaar Helpende en besloot om door te gaan. Door voor de opleiding tot Verzorgende IG. En ook hier jaar in jaar uit hetzelfde verhaal. En ik besloot ja te knikken en beterschap te beloven maar telkens viel ik weer terug in die soms iets te enthousiaste broeder.

Na mijn diplomering voor Verzorgende IG en later verpleegkundige trok ik me er niets meer van aan. Ik merkte immers dat mijn vrolijkheid op de afdeling aanstekelijk werkte. Niet alleen op mijn collega’s, maar ook zeker op de cliënten en hun familie. Ik vond het elke dag weer een feestje om voor “mijn” bewoners te mogen zorgen, en dat liet ik ook blijken. Al zingend kwam ik de afdeling op en met een brede glimlach en soms een goede mop hielp ik de bewoners uit bed, onder de douche en in hun kleding.

Nu 24 jaar later, is er niet veel veranderd. Ik ben nog steeds prettig gestoord en gebruik dit ook in de zorg bij de patiënten binnen het JCvSZ.

Ik besef mijzelf heel goed dat deze werkplek anders is dan de verpleeghuizen waar ik vroeger werkte. Ook besef ik dat mijn manier van werken niet bij iedere patiënt kan, en dan doe ik dat ook niet. Maar in mijn optiek is er in bijna elke situatie wel humor toe te passen. Ook al is het leven bij bepaalde patiënten uitzichtloos, verdrietig en voelen ze zich machteloos of zijn ze boos. Door te lachen kun je even de pijn vergeten, je voelt je minder depressief en denk je even niet aan alle ellende in de wereld. Ik merk het verschil, en soms wordt ik zelfs bedankt door een patiënt dat ze zich even hebben kunnen ontspannen.

Vaak merk je dat bij een eerste kennismaking al. Ik vraag meestal meteen of ik de patiënt bij de voornaam mag noemen, en bijna altijd is dat oké. Ik merk dan dat de sfeer ontspannender is en er door de loop van tijd een soort vertrouwings band ontstaat. Wat luchtiger en relaxer. Ik denk dat dat de samenwerking met de patiënt ten goede komt.

Uiteindelijk komt het allemaal neer of iemand zich begrepen en/of gehoord voelt en is de verpleegkundige handeling die ik kom verrichten eigenlijk een bijzaak.

Bajes Broeder Rik
Verpleegkundige
Justitieel Centrum voor Somatische Zorg (JCvSZ)  & Ambassadeur DJI

–> Rik is te volgen via Instagram en Facebook

Nieuw boek: Kastanjehove

In Kastanjehove weet de negentienjarige Thomas niet goed wat hij wil met zijn leven. Hij is al met drie opleidingen gestopt. Op advies van zijn moeder is hij nu begonnen aan een opleiding in de zorg. Zijn eerste stage is hij goed doorgekomen, maar zijn tweede stage in een verpleeghuis blijkt een stuk pittiger… Thomas komt erachter wat het echt betekent om in de zorg te werken: strakke roosters, vermoeide collega’s, eigenzinnige bewoners en vreemde regeltjes. En daar blijft het niet bij, want naast de gebruikelijke drukte in verpleeghuis Kastanjehove staat er iets op de planning wat een enorme impact zal hebben op de bewoners: een verbouwing.

Meningsverschillen tussen collega’s, de bewoners en de directie van Kastanjehove leiden tot veel onrust en onzekerheid. Voor Thomas is het al moeilijk om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in de zorg. Laat staan wat er nu gaat veranderen in Kastanjehove. Maar hoe langer hij er werkt, hoe meer grip hij erop krijgt, en Thomas krijgt steeds meer plezier in zijn werk. Eindelijk heeft hij iets gevonden wat bij hem past en dat voelt goed. Met hulp van bewoners borrelt er een strijdplan op. Kan hij dit ook ten uitvoer brengen?

Reserveer het boek!

*Het boek verschijnt in februari 2021

Kastanjehove is een heerlijke, ontroerende en humoristische roman, gebaseerd op de ervaringen van Tommie Niessen en geschreven door Loes Wouterson.

Kastanjehove

Laatste keer

Het is een mooie herfstochtend en ik ben op weg naar een jongen in de puberleeftijd. De zorgvraag naar mij is helder. Deze jongen heeft een euthanasie verzoek en deze wordt vandaag uitgevoerd.

De hoofdbehandelaar heeft gevraagd of wij in de ochtend alvast een infuus kunnen plaatsen. Stiekem ben ik die ochtend zo blij met alle jaren OK ervaring. Infuusprikken deden we dagelijks meerdere keren. Een handeling die ik met mijn ogen dicht kan uitvoeren.

Het is een beladen dag in het huishouden. Ik kom binnen en het ruikt heerlijk. Zijn broertje is aan het bakken. De keuken vult zich langzaam met lekkernijen. Ik maak kennis met het gezin en probeer in de korte tijd niet te betrokken te raken.

Samen gaan we naar boven. De jongen is moe van het vechten. De kanker heeft flink huisgehouden. Hij wil niet meer en heeft samen met zijn ouders de dappere keuze gemaakt om voor euthanasie te kiezen. Hij ziet er naar uit en is zichtbaar nerveus.

Het infuus zit er gelukkig in één keer in. Zijn ouders zijn zichtbaar in tranen. Nu wordt het echt. Willen loslaten maar ook willen vasthouden het is een herkenbaar proces bij ouders. Samen met moeder voer ik de laatste kralen van de kanjerketting in, in de speciale app daarvoor. Wederom tranen, weer een laatste keer. Ze gaan samen ontbijten en daarna wat ontspannen en genieten van elkaar. Genieten van alle laatste momenten die er nog zijn.

Wanneer het middag is kijk ik op de klok. Ik weet dat het tijd is. Zijn rust is gekomen en ik denk nog een laatste keer aan de moedige keuze die deze bijzondere jongen heeft gemaakt.

Hillegonde
Verpleegkundige specialistische kinderthuiszorg

Deel jouw verhaal!

Jouw verhaal op de website van Tommie in de Zorg? Dat kan!

Heb jij iets bijzonders meegemaakt tijdens je werk en wil je deze ervaring graag delen met anderen? Klik dan op de onderstaande knop om jouw verhaal in te sturen!

Verhaal insturen

Werken in de zorg is mooi en dat mogen we veel vaker laten zien.❤️