In gesprek met verpleegkundige Wilma van Hees over de voordelen van spraakgestuurd rapporteren in de zorg! In de zorg is er steeds meer aandacht voor technologie en digitale innovatie. Eén van de ontwikkelingen die hierbij een belangrijke rol speelt is: spraakgestuurd rapporteren. Maar wat betekent dit precies in de praktijk? En hoe kun je hier als zorgprofessional het beste mee omgaan?

Beluister het gesprek via Spotify of via jouw favoriete podcast app!

Wat is spraakgestuurd rapporteren?

Spraakgestuurd rapporteren is een manier om gegevens en rapportages snel en efficiënt te verzamelen door middel van spraakherkenningstechnologie, zoals bijvoorbeeld Siri of Alexa. In plaats van handmatig gegevens in te voeren in een computer of formulier kan een zorgverlener deze informatie nu snel en eenvoudig dicteren. De technologie herkent je stem en zet deze automatisch om in digitale gegevens die worden gebruikt voor rapportages.

Hoe kan spraakgestuurd rapporteren helpen in de zorg?

Door gebruik te maken van spraakgestuurd rapporteren, kan een zorgverlener bijvoorbeeld tijdens het verzorgen van een cliënt “aantekeningen” maken over de gezondheidstoestand of het medicijngebruik. Deze ingesproken aantekeningen worden automatisch omgezet naar geschreven tekst en opgeslagen in het elektronisch patiëntendossier.

“Spraakgestuurd rapporteren, dan hoor ik dus telkens mijn eigen stem?”

Ik hoor vaak om mij heen dat zorgverleners spraakgestuurd rapporteren eng vinden. “Met spraakgestuurd rapporteren hoor ik mijn stem, ik ga echt niet naar mijn eigen stem luisteren!” krijg ik dan als feedback. Maar het systeem werkt zo dat alle berichten direct worden omgezet naar tekst. Dus je hoeft helemaal niet naar je eigen stem te luisteren.

Bekijk ook de video over de voordelen van spraakgestuurd rapporteren:

Deze content is gemaakt in samenwerking met:

Meer informatie over de heupairbag bekijk: https://www.vgz-zorgkantoren.nl/spraakgestuurd-rapporteren/